Odpověď je 42

15 březen 2017

Čtyřicet dva je odpověď, ale jaká je otázka? Vědci z University of Zurich chtěli zjistit, jak se buňky imunitního systému adaptují na stav beztíže, tak je poslali ve spolupráci s ESA jakou součást experimentu na Mezinárodní kosmickou stanici.

...
Zkumavky experimentu Triplelux ve stavu beztížeAccess the image

Veškerý život na Zemi se vyvinul v podmínkách gravitace, ale většinou si vede ve vesmíru slušně. Včetně kosmonautů. Během mise na ISS v roce 2015 kosmonautka ESA Samatha Cristoforettiová rozmrazila imunitní buňky savců a umístila je do centrifugy ESA Biolab, která vytváří umělou gravitaci.

Buňky pak byly „roztočeny“, což mělo simulovat různou míru gravitace: od nulové až do stejné hodnoty, jakou cítíme na Zemi. To dovolilo vědcům srovnat vzorky a vyloučit z výsledků další faktory.

Zařízení TripleluxAccess the image

„Ačkoliv imunitní buňky byly ve stavu beztíže rozhozené, reagovaly velmi rychle a plně se zotavily za 42 sekund,“ informuje profesor na University of Zurich Oliver Ullrich.

Podobně jako v případě každého jiného dobrého vědeckého experimentu přinesl i tento mnoho nových otázek. Třeba proč buňky savců, kteří nemají žádnou evoluční zkušenost se stavem beztíže, jsou na něj schopné adaptovat se tak rychle. A ať bude odpověď jakákoliv, výsledek testu představuje dobrou zprávu pro budoucí dlouhodobé pilotované lety.

„Je naděje, že naše buňky jsou schopné vypořádat se s nulovou gravitací mnohem lépe, než jsme se dosud domnívali,“ uzavírá profesor Oliver Ullrich.

Výsledky studie byly publikovány v časopisu Nature a jsou k dispozici pod licencí otevřeného přístupu na: http://www.nature.com/articles/s41598-017-00119-6

...
Na palubě laboratoře ColumbusAccess the image

Ohodnotit

• Currently 4 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rating: 4/5 (2 votes cast)

Thank you for rating!

You have already rated this page, you can only rate it once!

Your rating has been changed, thanks for rating!

Zhlédnutí