Czysta karta: Czy z tych włókien powstaną nowe gwiazdy?

4 Styczeń 2017

Rozpoczyna się nowy rok kalendarzowy, a wraz z nim pojawia się poczucie „świeżego startu”. Powyższa sieć pyłu i gazu także przedstawia fragment nieba, w którym procesy gwiazdotwórcze są jeszcze przed nami.

To obszar w pobliżu Gwiazdy Polarnej, znajdujący się 490 lat świetlnych od Ziemi.Kolorowe zdjęcie wykonano w 2011 roku za pomocą kosmicznego obserwatorium Herschel, powyższy kadr przedstawia kilkadziesiąt splątanych międzygwiezdnych włókien. Struktury tego typu nierzadko rozciągają się na dziesiątki lat świetlnych i mogą poprzedzać procesy gwiazdotwórcze. W najgęstszych fragmentach ich włókien często można odnaleźć nowo powstałe gwiazdy. Na zdjęciu wewnątrz włókien widać liczne zagęszczenia materii, jednak póki co prawie żadne z nich nie wygląda na przyszłe miejsce narodzin gwiazd - masa włókien nie jest jak na razie wystarczająca, aby doszło do zainicjowania procesów gwiazdotwórczych.

Czy ten obecnie spokojny obszar zamieni się kiedyś w wylęgarnię nowych gwiazd? Przyszłość pokaże.Zdjęcie wykonano przy pomocy kamery Spectral and Photometric Imaging Receiver rejestrującej promieniowanie podczerwone o długości 250, 350 i 500 mikronów.

Oceń to

• Currently 5 out of 5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rating: 5/5 (2 votes cast)

Thank you for rating!

You have already rated this page, you can only rate it once!

Your rating has been changed, thanks for rating!

Widoki