Back to Index English French German Italian Spanish
Science & Exploration

N° 17–2021: ESA selecteert revolutionaire Venus-missie EnVision

9 June 2021

EnVision wordt ESA’s volgende Venus-kunstmaan, die een holistische kijk op de planeet gaat geven, van haar binnenste kern tot haar buitenste atmosfeer, om te bepalen hoe en waarom Venus en de Aarde zo verschillend geëvolueerd zijn.

De missie is op 10 juni door ESA’s comité voor wetenschapsprogramma's geselecteerd als de vijfde missie van middelgrote omvang in het Cosmic Vision-plan van het agentschap, met een lancering aan het begin van de jaren 2030 als doel.

"Er staat ons een nieuw tijdperk te wachten in de verkenning van onze naaste, maar totaal verschillende buur in het zonnestelsel," zegt Günther Hasinger, ESA-directeur Wetenschap. "Samen met de onlangs door de NASA aangekondigde Venus-missies zullen we tot ver in het volgende decennium beschikken over een zeer uitgebreid wetenschappelijk programma rond deze raadselachtige planeet.”

Een belangrijke vraag in de planetaire wetenschap is waarom onze naaste buur in het binnenste zonnestelsel, ondanks de ongeveer gelijke grootte en samenstelling, zo'n dramatische klimaatverandering heeft ondergaan: in plaats van een bewoonbare wereld zoals de aarde, heeft zij een giftige atmosfeer en is gehuld in dikke zwavelzuurrijke wolken. Welke geschiedenis heeft Venus doorgemaakt om in deze toestand te geraken en voorspelt dit het lot van de Aarde als ook zij een catastrofaal broeikaseffect ondergaat? Is Venus nog steeds geologisch actief? Kan het ooit een oceaan hebben gehad en zelfs leven hebben gekoesterd? Welke lessen kunnen we leren over de evolutie van aardse planeten in het algemeen, nu we steeds meer aardachtige exoplaneten ontdekken?

Het innovatieve instrumentenpakket van EnVision zal deze grote vragen gaan beantwoorden. Het wordt voorzien van een hele reeks Europese instrumenten, waaronder een peilinstrument om ondergrondse lagen zichtbaar te maken en spectrometers om de atmosfeer en het oppervlak te bestuderen. De spectrometers gaan sporengassen in de atmosfeer monitoren en de samenstelling van het oppervlak analyseren, op zoek naar veranderingen die in verband kunnen worden gebracht met tekenen van actief vulkanisme. Een door de NASA geleverde radar brengt het oppervlak in beeld en in kaart.  Bovendien gaat een radio-wetenschappelijk experiment de interne structuur en het zwaartekrachtsveld van de planeet onderzoeken, evenals de structuur en samenstelling van de atmosfeer. De instrumenten werken samen om de interactie tussen de verschillende grenzen van de planeet - van het inwendige tot het oppervlak en de atmosfeer - zo goed mogelijk te karakteriseren, zodat een allesomvattend totaalbeeld van de planeet en haar processen wordt verkregen.

EnVision is een vervolg op ESA's zeer succesvolle Venus Express (2005-2014), die zich voornamelijk richtte op atmosferisch onderzoek, maar die ook dramatische ontdekkingen deed die wezen op mogelijke vulkanisch actieve gebieden op het oppervlak van de planeet. Het Akatsuki-ruimtevaartuig van JAXA bestudeert de atmosfeer ook al sinds 2015. EnVision zal de radarbeelden van het oppervlak die in de jaren negentig door de Magellan van de NASA zijn verkregen, aanzienlijk verbeteren. Samen met NASA's aanstaande DAVINCI+ (Deep Atmosphere Venus Investigation of Noble gases, Chemistry, and Imaging) en VERITAS (Venus Emissivity, Radio Science, InSAR, Topography, and Spectroscopy) missies, gaat het trio nieuwe ruimtevaartuigen de meest uitgebreide studie van Venus ooit mogelijk maken.

"EnVision profiteert van de samenwerking met NASA, waarbij uitmuntendheid in Europese en Amerikaanse expertise in Venuswetenschap en -technologie wordt gecombineerd om deze ambitieuze missie tot stand te brengen," zegt Günther.
"EnVision versterkt de rol van Europa bij de wetenschappelijke verkenning van het zonnestelsel. Onze groeiende missievloot zal ons, en toekomstige generaties, de beste inzichten ooit geven in hoe de planeten in onze buurt werken, wat bijzonder relevant is in een tijdperk waarin we steeds meer unieke exoplanetensystemen ontdekken."

“We zijn verheugd om bij te dragen aan ESA's spannende nieuwe missie om Venus te onderzoeken," zegt Thomas Zurbuchen, NASA's associate administrator for science. " EnVision maakt gebruik van de sterke punten van onze beide agentschappen in de ontwikkeling van instrumenten. In combinatie met NASA’s Discovery-missiesnaar Venus gaat de wetenschappelijke gemeenschap beschikken over een krachtige en synergetische set van nieuwe gegevens om te begrijpen hoe Venus is gevormd en hoe het oppervlak en de atmosfeer in de loop der tijd zijn veranderd.”

Na een eerste oproep voor het vijfde missieconcept in de middenklasse in 2016, kwam de uiteindelijke eindstrijd neer neer op EnVision en Theseus, de Transient High-Energy Sky and Early Universe Surveyor. Theseus zou voorbijgaande gebeurtenissen aan de gehele hemel volgen en zich met name richten op gammastraaluitbarstingen uit de eerste miljard jaar van het heelal, om licht te werpen op de levenscyclus van de eerste sterren. Hoewel EnVision werd aanbevolen door het Senior Science Committee, werd erkend dat Theseus ook over een zeer overtuigend wetenschappelijk dossier beschikt dat uiterst belangrijke bijdragen aan de wetenschap zou kunnen leveren.

De volgende stap voor EnVision is de overgang naar de gedetailleerde "definitiefase", waarin de laatste hand wordt gelegd aan het ontwerp van de satelliet en de instrumenten. Na de ontwerpfase zal een Europese industriële aannemer worden geselecteerd om EnVision te bouwen en te testen voordat deze met een Ariane 6-raket wordt gelanceerd. De vroegste mogelijkheid voor EnVision is 2031, met andere mogelijke opties in 2032 en 2033. Het zou ongeveer 15 maanden duren om de planeet te bereiken, en nog eens 16 maanden om een baan om de planeet te bereiken door middel van zogenaamde ‘aerobraking’, wat letterlijk luchtremmen betekent. De 92 minuten durende baan zal quasi-polair zijn met een hoogte tussen de 220 en 540 km.

Solar OrbiterDe , EuclidPlato en Ariel zijn al geselecteerd als missies in het middensegment. Solar Orbiter is in februari 2020 gelanceerd; Euclid, Plato en Ariel worden in de loop van dit decennium gelanceerd.

Noot voor de redactie

EnVision is een missie onder leiding van ESA, met belangrijke bijdragen van NASA, die VenSAR (Synthetic Aperture Radar) gaat leveren, evenals ondersteuning voor het Deep Space Network. De andere instrumenten in de nuttige last worden bijgedragen door ESA-lidstaten, waarbij ASI, DLR, BelSPO en CNES de leiding hebben bij de aankoop van respectievelijk de SRS (Subsurface Sounding Radar) en de VenSpec-M-, VenSpec-H- en VenSpec-U-spectrometers. Het radio-wetenschappelijke experiment wordt geleid door instituten in Frankrijk en Duitsland.

De verslagen van de missiebeoordelingsstudies (Yellow Books) voor zowel EnVision als Theseus zijn hier beschikbaar: https://www.cosmos.esa.int/web/m5-public-presentation/home

Het EnVision-team heeft de volgende website: https://envisionvenus.eu/envision/

Multimedia

ESA's fleet of Solar System explorers

A comparison of terrestrial planets

Earth’s evil twin

Algemene voorwaarden voor het gebruik van ESA-afbeeldingen:

Voor vragen of meer informatie met betrekking tot ESA-afbeeldingen, gelieve een e-mail te sturen naar spaceinimages@esa.int .

Sociale media

Twitter: @esa@esascience
Facebook: @EuropeanSpaceAgency
Instagram: @europeanspaceagency

Over de Europese Ruimtevaartorganisatie

De Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA) is de toegangspoort van Europa tot de ruimte.

ESA is een intergouvernementele organisatie die in 1975 werd opgericht. De Europese Ruimtevaartorganisatie wil de ontwikkeling van de Europese ruimtevaartcapaciteit vormgeven en ervoor zorgen dat investeringen in de ruimtevaart voordelen opleveren voor de burgers van Europa en de wereld.

22 lidstaten maken deel uit van ESA: België, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. Slovenië, Letland en Litouwen zijn geassocieerde leden.

ESA heeft een formele samenwerking met vijf lidstaten van de EU opgezet. Canada neemt deel aan enkele programma's van ESA onder een samenwerkingsovereenkomst.

Door de financiële en intellectuele middelen van haar leden te coördineren, kan ESA programma's en activiteiten ondernemen die ver buiten het bereik van een enkel Europees land vallen. Het werkt in het bijzonder samen met de EU bij de uitvoering van de Galileo- en Copernicus-programma's, en met Eumetsat voor de ontwikkeling van meteorologische missies.

Meer informatie over ESA is te vinden op www.esa.int