Ruská přistávací plošina dorazila do Evropy

Přistávací plošina mise ExoMars dorazila do Evropy

21/03/2019 461 views 3 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Plošina určená pro přistání na Marsu, kterou je kritickou součástí příští mise ExoMars, dorazila do Evropy pro závěrečnou montáž a zkoušky. A navíc získala nové jméno.

Dle oznámení Ruské státní kosmické korporace Roskosmos je toto jméno: Kazačok (Kozáček).

Program ExoMars je společným podnikem ESA a Roskosmosu a skládá se ze dvou misí. Sonda TGO (Trace Gas Orbiter) je již na oběžné dráze Marsu a studuje jeho atmosféru. Druhá mise, která se skládá z povrchové vědecké platformy a roveru, by měla odstartovat v roce 2020.

Rover ExoMars

Minulý měsíc byl rover mise ExoMars pojmenovaný Rosalind Franklinová na počest prominentní vědkyně, která stála za objevem struktury DNA. A nyní získala své jméno i povrchová vědecká platforma. „Kozáček“ znamená „malý kozák“, jinak jde o živý lidový tanec.

Na povrchu Marsu sjede rover Rosalind z platformy Kazačok, aby mohl realizovat svůj vlastní vědecký program. Plošina Kazačok není mobilní, přičemž bude dlouhodobě studovat klima, atmosféru, radiaci a možnou přítomnost podpovrchové vody v místě přistání.

Přivítání v Evropě

Kazačok opustil Rusko poté, co byl pečlivě zabalený v souladu s požadavky planetární ochrany. Tím má být zajištěno, že nepřinese pozemskou biologickou kontaminaci na Mars. Letoun Antonov dopravil plošinu do italského Turína. Společně s ní přivezl podpůrné vybavení a další strukturální prvky.

Zabaleno pro dodání do Evropy

Italská divize firmy Thales Alenia Space provede závěrečnou montáž a testování v úzké spolupráci s ESA a ruskou kanceláří Lavočkin, která vyvinula a vyrobila přistávací část mise včetně této plošiny.

V průběhu roku dorazí do Itálie ještě další komponenty, a to včetně avioniky, nosných prvků, roveru a systémů tepelné ochrany pro přistávací plošinu.

V rámci příprav na start a následné přistání na Marsu paralelně probíhá několik testovacích kampaní s různými modely částí mise ExoMars.

Dynamické testy nedávno v Rusku potvrdily mechanickou kompatibilitu mezi sondou a adaptérem na raketě Proton-M, která pošle misi ExoMars na cestu k Marsu.

Příjezd přistávací plošiny do Itálie

Týmy ExoMars také realizovaly zkoušky sjezdu roveru z plošiny a jeho následného pohybu s pomocí modelu ve skutečné velikosti. Stalo se tak ve švýcarském Zurichu.

Rover musí být schopen sjet z ramp na plošině za všech představitelných terénních podmínek, s nimiž se může na Marsu setkat: různé druhy povrchu, překážky odlišných tvarů a velikostí nebo svahy.

„Nyní máme velmi napjatý rozpis dodávek a testů v Itálii i ve Francii. Koordinace mezi ruskými a evropskými týmy je tak klíčem k tomu, abychom byli v roce 2020 včas připraveni na kosmodromu Bajkonur,“ komentuje vedoucí týmu François Spoto z ESA.