Back to Index Czech Danish Dutch English Estonian Finnish French German Greek Italian Irish Norwegian Polish Portuguese Romanian Spanish Swedish

N° 45–2021: Az Ariane 5 hordozórakétával útjára indították a Webb teleszkópot, elindulhat az univerzum titkainak feltárása

25 December 2021

December 25-én közép-európai idő szerint 13:20-kor a Francia Guyanában található európai űrrepülőtérről az Ariane 5 hordozórakétán fellőtték a James Webb űrteleszkópot, hogy beteljesítse izgalmas küldetését, és feltárhassa az univerzum titkait.

A kilövés és a rakétáról való leválás után a Webb küldetését irányító baltimore-i (USA) műveleti központ megerősítette, hogy az űrteleszkóp sikeresen telepítette napelemtábláit és az állapota megfelelő, így a kilövés sikeresnek tekinthető.

A következő hónapban a NASA, az ESA és a Kanadai Űrügynökség (CSA) nemzetközi együttműködéseként kifejlesztett Webb űrteleszkóp eléri célállomását, a második Lagrange-pontot (L2), ahonnan infravörös fény segítségével vizsgálja majd a világűrt.

„A Webb kilövése hatalmas ünnepe annak a nemzetközi együttműködésnek, amely lehetővé tette ezt az új generációs küldetést. Szeretnék köszönetet mondani mindenkinek, aki részt vett e nagyszabású teleszkóp tervezésében, megépítésében, és hozzájárult ahhoz, hogy ez a nap eljöhessen. Közel vagyunk ahhoz, hogy a Webb teleszkópon keresztül új távlatokat és új tudományos felfedezéseket ismerjünk meg a világűrrel kapcsolatban” – nyilatkozta Josef Aschbacher, az ESA főigazgatója.

„A James Webb űrteleszkóp a NASA és partnerei arra vonatkozó ambícióját tükrözi, hogy előre vigyenek bennünket a jövőbe” – mondta Bill Nelson, a NASA igazgatója. „A Webb ígérete nem abban rejlik, hogy tudjuk, mit fogunk felfedezni, hanem abban, amit egyelőre még nem értünk, vagy nem tudunk felfogni az univerzummal kapcsolatban. Alig várom, hogy lássam az új felfedezéseit!”

„A Kanadai Űrügynökség büszke arra, hogy kritikus fontosságú műszerekkel járulhatott hozzá ennek a nagyszabású nemzetközi együttműködésnek a megvalósulásához, amely a következő jelentős tudományos előrelépésre irányuló globális törekvés részét képezi. A kanadai csillagászok már izgatottan várják, hogy felhasználhassák a Webb által küldött adatokat, és kihasználhassák azt a temérdek tudományos lehetőséget, amelyet ez az egyedülálló csillagvizsgáló kínál” – jelentette ki Lisa Campbell, a CSA elnöke.

A Webb útja az űrbe

A Webb csillagvizsgáló teleszkópot a kilövéshez óvatosan bele kellett hajtogatni a kifejezetten erre a célra átalakított Ariane 5 hordozórakéta orrkúpjának burkolatába, amely a kilövés után mintegy három perccel levált. Ezt követően az Ariane 5 egy speciális, forgó manőverbe kezdett, hogy megvédje a Webb teleszkópot a Nap sugárzásától. 27 perccel később a teleszkóp kioldódott, a felső lemez pedig levált.

„Nagyon boldog vagyok, és büszkeséggel tölt el, hogy az Ariane 5 sokoldalúsága és megbízhatósága lehetővé tette ennek az úttörő küldetésnek az elindítását. Mindez felfogható az összes résztvevő csapat képességének és elkötelezettségnek elismeréseként” – közölte Daniel Neuenschwander, az ESA űrszállítási részlegének igazgatója.

Az Ariane 5 és a Webb teleszkóp kilövés utáni és az elválás előtti megfigyelésében az ESA földi követőállomásokból álló ESTRACK hálózata játszott fontos szerepet.

Jelenleg – már az űrben és úton az L2 pontra – a Webb egy bonyolult „kihajtogatási” folyamaton megy keresztül. Az ezt követő hónapokban bekapcsolják a műszereket, és tesztelik a teljesítményüket. Az űrben eltöltött fél év után a Webb űrtávcső megkezdi rutinjellegű tudományos megfigyeléseit.

Messzebbre tekintés

A Webb űrteleszkóp minden eddiginél messzebbre tekint vissza eredetünk történetében: a világűr elő galaxisaitól a csillagok és bolygók születésén és az élet lehetőségét hordozó exobolygókon át a saját naprendszerünkig.

„A Webb űrteleszkóp kifejlesztésének ötlete azoknak a csillagászoknak az álmával kezdődött, aki szerették volna megfigyelni az első galaxisok születését az univerzum létezésének korai időszakában, de a teleszkóp többre lesz képes, mint ahogy azt reméltük” – nyilatkozta Günther Hasinger, az ESA tudományos programjainak igazgatója.

Az ESA a Webb távcső négy tudományos műszeréből kettőnek a kifejlesztéséhez járult hozzá: ezek a NIRSpec és a MIRI. „Az európai ipar és a tudományos közösség kiválóságának köszönhető, hogy lehetővé vált ezeknek az összetett műszereknek a kifejlesztése” – tette hozzá Günther.

„Alig várjuk, hogy megpillanthassuk azokat a csodálatos képeket és spektrumokat, amelyeket majd a Webb tár elénk. Az európai csillagászközösség izgatottan várja a teljes mértékben az ő rendelkezésükre álló – vagyis a Webb első évének 33%-át kitevő – megfigyelési időszak eredményeit” – mondta Antonella Nota, az ESA Webb projektjének egyik tudósa.

A Webb küldetésének teljes időtartama alatt az ESA 15 csillagásza dolgozhat majd a teleszkóp különböző műveletein.

További információk a Webb teleszkópról

Friss hírek a Webb teleszkópról

ESA kilövési útmutató (6 nyelven elérhető)

ESA interaktív kiadvány (6 nyelven elérhető)

Képek

Képek a Webb teleszkópról

A Webb teleszkóp kilövése a Flickr képein

Képek az Ariane 5 hordozórakétáról https://www.esa.int/ESA_Multimedia/Missions/Ariane/(result_type)/images

Képek nyomtatási vagy kivetítési célra: https://www.esa.int/About_Us/Exhibitions/Webb

Az ESA képeinek felhasználására vonatkozó szerződéses feltételek:

Az ESA képeivel kapcsolatos kérdéseit közvetlenül a spaceinimages@esa.int e-mail-címen teheti fel, amelyen további információkat is kérhet.

Videók

Videófelvételek a Webb teleszkópról

Animációk és felvételek szakemberek számára a Webb teleszkópról

Másodlagos felvételek a Webb teleszkóp kilövéséről

Az ESA videóinak felhasználására vonatkozó szerződéses feltételek:

Az ESA videóival kapcsolatos kérdéseit közvetlenül a spaceinvideos@esa.int e-mail-címen teheti fel, amelyen további információkról is érdeklődhet.

Közösségi média

Twitter: @esa@ESA_Webb@esascience

Hashtags:

#Webb, #WebbSeesFarther, #WebbFliesAriane

Az Európai Űrügynökségről

Az Európai Űrügynökség (ESA) Európa kapuja a világűrbe.

Az ESA egy 1975-ben alapított kormányközi szervezet, amelynek küldetése, hogy úgy formálja Európa űripari tevékenységeit és a terület fejlődését, hogy az az európai polgárok és a világ javát szolgálja.

Az ESA 22 tagállammal rendelkezik: Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, Egyesült Királyság, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia. Írország, Lengyelország, Luxemburg, Magyarország, Németország, Norvégia, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svájc és Svédország. Szlovénia, Lettország és Litvánia társult tagnak számít.

Az ESA hat uniós tagállammal alakított ki formális együttműködést. Kanada is részt vesz néhány projektben korábbi együttműködési megállapodások keretében.

A tagok pénzügyi és szellemi erőforrásainak koordinálásával az ESA olyan programokat és tevékenységeket tud elindítani, amelyek messze meghaladják az egyes európai országok képességeit. Az ESA az EU-val működik együtt, a Galileo and Copernicus programok megvalósításán valamint az Eumetsattal a meteorológiai missziók fejlesztésén.

Tudjon meg még többet az ESA-ról a www.esa.int honlapon.

ESA sajtó- és médiakapcsolati iroda – Ninja Menning